Achter elke opgave staat tussen haakjes bij welke paragraaf deze hoort.
Uitleg uitwerking:
Vergelijk per opgave zorgvuldig jouw antwoord met de juiste uitwerking.
Kennis
1) Geef de betekenis van de volgende begrippen.
Geopolitiek (§1)
Zelfverrijking (§1)
Etnische zuiveringen (§2)
Modernist (§2)
Ayatollah (§3)
Theocratie (§2)
Uitwerking:
Heeft betrekking op de invloed van geografische omstandigheden op de buitenlandse politiek.
Als bestuurders veel overheidsgeld aan zichzelf laten betalen.
Acties om etnische groepen in een gebied in aantallen te verminderen.
Voorstander van modernisering naar Westers voorbeeld.
Hoogste Sjiitische geestelijke.
Land waarin de geestelijken de hoogste macht hebben.
2) Zet de volgende gebeurtenissen in chronologische volgorde.
Abdülhamit II wordt gedwongen de grondwet en het parlement te herstellen.
Hafez Al-Assad grijpt de macht in Syrië
Egypte wordt Onafhankelijk
Einde van de Eerste Wereldoorlog
Irak valt Iran binnen
Uitwerking:
Werkwijze: Jaartallen lijken vaak iets wat je nou eenmaal weet of niet. Toch is er, ook al weet je de precieze jaartallen niet, nog een manier om de jaartallen op goede volgorde te krijgen. Probeer allereerst de jaartallen die je wel weet op te schrijven. Die kan je in ieder geval in goede volgorde zetten. Als je er een aantal niet weet, dan kan je proberen te bedenken in welke paragraaf deze informatie stond. De meeste (NIET ALLE) hoofdstukken zijn chronologisch ingedeeld. Komt de stof uit een latere paragraaf dan is de kans groot dat dit later in de tijd heeft plaatsgevonden dan gebeurtenissen die eerder zijn besproken.
|
Antwoord:
1908
1970
1922
1918
1980
De volgorde is dus a-d-c-b-e
Begrip
3) De rivaliteit tussen de Arabische landen en Israël leidde tot zeker twee oorlogen: de Zesdaagse Oorlog en de Yom Kippoeroorlog. Geef van de Zesdaagse oorlog het volgende aan: (§3)
Uitwerking:
Werkwijze: De vraag geeft je hier al een opzet voor structuur in je antwoord. Volg deze lijn en geef kort en bondig antwoord. Controleer dat je elke stap hebt doorlopen. |
Antwoord: Bij de Zesdaagse oorlog begon Israël de oorlog tegen Egypte, Jordanië en Syrië. Israël wilde de eerste klap uitdelen en deed dat door de luchtmacht van Egypte uit te schakelen toen de Arabische landen dreigden aan te vallen. Uiteindelijk won Israël de oorlog waarbij zij de Sinaï, Golan, Gaza, Westbank en Oost-Jeruzalem veroverden.
4) Beargumenteer waarom het voor Palestina logisch was om met Duitsland samen te werken ten tijde van de Tweede Wereldoorlog. (§2)
Uitwerking:
Antwoord: Het is voor Palestina logisch om met de Duitsers samen te werken vanwege de volgende redenen:
Allereerst vechten de Duitsers tegen de geallieerden. In de eerste jaren van de oorlog is dit vooral tegen Frankrijk en Groot-Brittannië. Deze landen zijn ook tegenstanders van Palestina in het Midden-Oosten.
Door samen te werken met Duitsland hoopte Palestina dat de greep van deze landen in het Midden-Oosten zwakker zou worden, waardoor zij meer onder het imperialisme vandaan konden komen.
5) Leg uit hoe de moderniseringspogingen van Mohammed Al en zijn opvolgers leidden tot een volkopstand. Leg dit in tenminste drie stappen uit. (§1)
Uitwerking:
Werkwijze: Dit is een typische oorzaak-gevolg vraag die je vaak bij geschiedenistoetsen ziet. Geef eerst kort wat informatie over Mohammed Ali en zijn opvolgers en vertel vervolgens wat zijn plannen waren. Bedenk eerst goed welke stappen je kan bedenken. Hoe kan je deze zo structureren dat ze elkaar mooi opvolgen? Als je dat overzichtelijk weergeeft kan je de vraag helder beantwoorden. |
Antwoord:
Mohammed Ali was de koning van Egypte begin 19e eeuw. Hij wilde zijn land moderniseren net zoals Napoleon dat had gedaan toen die over Egypte regeerde. Hij wilde net als Napoleon een sterk leger organiseren. Verder lieten ze een moderne haven bouwen bij Alexandrië en gingen ze spoorwegen en kanalen aanleggen, zoals het Suezkanaal.
Om dit te betalen werd er geld vanuit Europa geleend. Ze betaalden Europese ondernemers en ingenieurs veel geld. Dit leidde tot meer invloed van Europa in Egypte.
De bevolking en het leger waren woedend op de inmenging vanuit Europa en het leger pleegde een staatsgreep. Groot-Brittannië greep in om de eigen economische belangen te verdedigen en Egypte werd sindsdien een Brits protectoraat.
6)
Om de kwestie Palestina in goede banen te leiden, vaardigden de Britten in 1939 het zogenoemde Witboek uit. Dit was een wet die de Joodse immigratie naar Palestina zou beperken (iets wat in de jaren 1930 sterk was toegenomen).
Leg uit dat de Britten zich met de publicatie van het Witboek lieten leiden door een politiek-economisch motief. (§2)
Uitwerking:
Werkwijze: Begin jouw antwoord door een stukje van de vraag te herhalen. Aan de hand van die opbouw kan je vervolgens duidelijk uitleggen wat het politiek-economisch motief was. Je zou ter verduidelijking nog het politieke en economische aspect extra kunnen benadrukken door deze erachter te zetten. |
Antwoord: De Britten lieten zich leiden door een politiek-economisch motief door een Witboek uit te vaardigen waarbij de Joodse immigratie beperkt zou worden. Ze wilden de Arabische landen te vriend houden (politiek) met oog op de benodigde olie (economisch) in verband met de aankomende Tweede Wereldoorlog.
Toepassen
7)
Bestudeer bron 1.
Wat wil de tekenaar met de prent zeggen? Ondersteun je antwoord met twee beeldelementen. (§3)
Bron 1. Cartoon over Arafat, waarschijnlijk in een vergadering van de VN.
Onderschrift: ‘Mag ik uw onverdeelde / volle aandacht?’
Bron:www.loc.gov
Uitwerking:
Werkwijze: Kijk eerst goed naar de afbeelding. Vaak zijn de details bepalend. Deze geven je inzicht in de mening van de kunstenaar. In dit geval zijn er een aantal hints die je kunnen helpen de vragen te beantwoorden. Denk bijvoorbeeld aan het wapen, de blik van de andere leden en de tekst die op de tekening te zien zijn. Wees je ervan bewust dat je twee beeldelementen moet benoemen! Eerst antwoord geven, daarna je antwoord sterker maken met ‘beeldelementen’. Controleer dit na afloop van je antwoord nog altijd even.
|
Antwoord: Yasser Arafat wil graag aandacht voor de Palestijnse zaak (valt te zien in het onderschrift). Dit gaat echter wel vaak met geweld gepaard (zie geweer). Hij doet alsof hij wilt onderhandelen, maar de anderen worden onder druk gezet/geïntimideerd. De omstanders zijn bang (dat kun je zien aan de gezichtsuitdrukking) en luisteren daarom maar goed. De mening van de kunstenaar is dat Arafat meer een legerleider dan een politicus is.
8)
Bekijk de onderstaande afbeelding.
Deze foto geeft de militaire verhoudingen tussen Israël en Palestina weer. Wat is één van de belangrijkste redenen waardoor dit krachtsverschil komt? (§3)
Bron: https://www.middleeastmonitor.com
Uitwerking:
Werkwijze: De afbeelding geeft een hint over de krachtsverhouding. Israël komt namelijk op een bepaalde manier aan dit type wapens. Je moet wel het een en ander weten van de internationale betrekkingen. Bedenk wie de grootste bondgenoot van Israël is en die in staat is om dit soort wapens te leveren. |
Antwoord: Een van de belangrijkste redenen is dat de Verenigde Staten aan de kant staat van Israël. Zij kunnen Israël van dit soort wapens voorzien, terwijl de Arabische landen niet in staat zijn om Palestina op even grote schaal te helpen. Er is daarvoor te veel onderlinge verdeeldheid.