Achter elke opgave staat tussen haakjes bij welke paragraaf deze hoort.
Uitleg uitwerking:
Vergelijk per opgave zorgvuldig jouw antwoord met de juiste uitwerking.
Kennis
1)
Fill in the correct word by using its Dutch translation in brackets. Make sure to make the word fit the sentence! (All paragraphs)
He went by bike … (ondanks) the rain.
They provided the dyslexic student with an … (vergroting) of the test.
Drinking too much alcohol is very … (schadelijk) for the brain.
After the sauce, you finish the lasagna with a … (laag) of cheese.
We have known each other for … (ongeveer) 12 years.
This project will cost a … (verbluffend) amount of money.
She loudly … (uitroepen) that she won the prize.
It took him more than a … (decenium) to finally get his diploma.
The island of Haiti was ravaged by an enormous … (orkaan).
He … (verzinnen) a very strange solution to the problem.
Uitwerking:
despite
enlargement
harmful
layer
roughly
staggering
exclaimed
decade
hurricane
concocted
2) Complete the sentences with the right word. Choose from the options below. There are three words too many. Sometimes you might need to change verbs into the right form, or put words in their plural form.
artery - awe - betrayal - breakthrough - crease - to despise - to go viral - malignant - merely - perpetual - protagonist - reed - stubborn
Harry Potter is the … in the books that carry his name.
It seems like James and Barry … each other. They won’t even be in the same room!
I was in … of the amazing goal scored by Lionel Messi.
My dad never believes he might be wrong. He is so …!
I heard there was a … in cancer research, leading to a whole new type of treatment!
The girl from California … overnight, as her video was watched over a million times!
I couldn’t sleep last night due to some … ticking noise. It just kept going and going!
They were afraid he needed to have surgery, but luckily he … needed stitches.
The little river was surrounded by … .
The princess feared that the woman who captured her had … intentions.
Uitwerking:
protagonist
despise
awe
stubborn
breakthrough
went viral
perpetual
merely
reeds
malignant
3)
Each of these sentences contains easily confusable words. Choose the correct option based on the context of the sentence (Paragraph 1.4).
She placed her phone on the nightstand beside/besides her.
The shoes she bought turned out to be absolutely priceless/worthless. They had holes in them after just two days!
Jane’s former/late husband recently left the country. He lives in Ireland now.
The starter was already pretty good, but the main course was just fantastic. Altogether/All together, it was an amazing dinner.
The new city hall was a site/sight to behold. It was beautiful!
Uitwerking:
beside - Beside betekent naast. Besides met een s betekent ‘behalve’.
worthless - Schoenen met gaten zijn waardeloos. ‘Priceless’ betekent juist heel waardevol, of duur.
former - Former betekent vorige, late betekent overleden. Aangezien hij nu in Ierland woont, zal hij nog niet dood zijn.
Altogether - Altogether betekent in totaal. All together betekent ‘allemaal samen’, waarbij je bijvoorbeeld aan zingen moet denken.
sight - Een ‘sight to behold’ is een vaste uitdrukking voor iets wat er indrukwekkend uitziet. Een ‘site’ is een locatie, zoals een bouwplaats.
4)
Phrasal verbs are verbs that consist of two parts: A verb and a preposition. Complete the sentences by adding the correct preposition that belongs to each of these verbs. (Paragraph 1.2)
It was really mean how they excluded her … the party.
A balanced meal consists … plenty of vegetables and the right amount of protein.
My grandmother has suffered … dementia since last year.
Ernst is often strongly associated … Bobby.
Are you sure you accounted … all the guests?
It can be quite hard to care … a sick relative.
Uitwerking:
from - exclude from, buitensluiten van
of - consist of, bestaan uit
from - suffer from, lijden aan
with - associated with, geassocieerd met
for - account for, rekening houden met, denken aan
for - care for, zorgen voor
Toelichting:
Phrasal verbs hebben meestal een vast voorzetsel wat bij ze hoort. Soms kan een werkwoord ook zonder dit voorzetsel bestaan, maar dan is de betekenis vaak heel anders.
Let op: deze voorzetsels zijn meestal heel anders dan de voorzetsels die je in het Nederlands gebruikt, maar een andere keer zijn het juist wel dezelfde. Leer ze dus goed!
Begrip
5)
The sentences below are written in either the Simple Past (Past Simple), Simple Present (Present Simple), Present Continuous or the Past Continuous. Underline the part of the sentence which determines the correct verb tense.
Note: Just underlining the verb itself is not correct! - (Paragraph 1.1 and 1.4)
Yesterday, I visited my grandmother.
Jane is walking her dog at the moment.
My cousin was filming her cat when her mom barged in.
Frank always leaves at 6 PM.
The Spanish people are electing a new president as we speak.
I swam in the ocean last weekend.
Jimmy was sleeping on the couch while his father was doing the dishes.
Elephants are really dangerous animals.
Do you usually pay your bills on time?
I am meeting our new coworker at 2 PM today.
Uitwerking:
Yesterday, I visited my grandmother. - Definitief moment in het verleden.
Jane is walking her dog at the moment. - Nu op dit moment.
My cousin was filming her cat when her mom barged in. - Actie wordt onderbroken.
Frank always leaves at 6 PM. - Gewoonte.
The Spanish people are electing a new president as we speak. - Nu op dit moment.
I swam in the ocean last weekend. - Definitief moment in het verleden.
Jimmy was sleeping on the couch while his father was doing the dishes. - Twee acties tegelijkertijd in het verleden.
Elephants are really dangerous animals. - Een feit.
Do you usually pay your bills on time? - Een gewoonte.
I am meeting our new coworker at 2 PM today. - Een afspraak.
Toelichting:
Elke werkwoordstijd heeft zijn eigen toepassingen. Voor deze zijn dat de volgende:
Present Simple: Regelmatigheden (gewoontes) en feiten
Present Continuous: Gebeurtenissen op dit moment, of afspraken
Past Simple: Momenten in het verleden die volledig zijn afgelopen
Past Continuous: Meerdere dingen die in het verleden tegelijk gebeurden. Dit kan een actie zijn die een andere actie onderbreekt (de actie die wordt onderbroken schrijf je dan in de past continuous) of twee acties die tegelijk plaatsvonden (die schrijf je dan beiden in de past continuous).
6)
Each sentence below contains a linking word. Underline the linking word and write down what type of link they denote. (Paragraph 1.5)
The results came in quickly, however they were not conclusive.
Firstly, it is very important to collect all the right ingredients.
Both math as well as English is required in order to enroll in this programme.
He finished his work very quickly. As a result, he was allowed to leave early.
This charger is not the right one. Moreover, its cable is way too short.
He speaks a lot of languages, but none of them very well. For instance, his German pronunciation is awful!
On the other hand, he is pretty good at speaking Greek.
It is very unclear why she had to go to the hospital.
There is no way to get there on time, unless you go right now!
She turned back as soon as she noticed her phone was missing.
Uitwerking:
The results came in quickly, however they were not conclusive. - Contrast, tegenstelling
Firstly, it is very important to collect all the right ingredients. - Volgorde
Both math as well as English is required in order to enroll in this programme. - Overeenkomst
He finished his work very quickly. As a result, he was allowed to leave early. - Gevolg, resultaat
This charger is not the right one. Moreover, its cable is way too short. - Toevoeging
He speaks a lot of languages, but none of them very well. For instance, his German pronunciation is awful! - Voorbeeld
On the other hand, he is pretty good at speaking Greek. - Contrast, tegenstelling
It is very unclear why she had to go to the hospital. - Reden
There is no way to get there on time, unless you go right now! - Voorwaarde
She turned back as soon as she noticed her phone was missing. - Tijdsaanduiding
Toepassen
7)
Complete the sentences with the right form of the verb. Choose between the Present Simple and the Present Continuous. (Paragraph 1.1)
My dogs … (to be) both golden retrievers.
I believe he … (to visit) his aunt right now.
He … (to call) someone in the other room as we speak.
My parents … (to go) out for dinner every Wednesday.
On Fridays, I … (to leave) for football practice around 6:30.
James … (to fail) most of his classes at the moment. He’ll never pass!
Uitwerking:
are - Present simple, want het gaat om een feit.
is visiting - Present continuous, aangezien het nu (right now) gebeurd.
is calling - Present continuous, aangezien het nu (as we speak) gebeurd.
go - Present simple, want het gaat om een gewoonte/vaak voorkomende situatie.
leave - Present simple, want het gaat om een gewoonte/vaak voorkomende situatie.
is failing - Present continuous, aangezien het nu (at the moment) gebeurd.
8)
Complete the sentences with the right form of the verb. Make sure you use a future tense. (Paragraph 1.1)
According to the weather report, it … (to rain) tomorrow.
Our plane … (to depart) at 10.00 AM tomorrow morning.
Supposedly, multiple students … (to skip) class tomorrow to go swimming.
I agreed with Janice that we … (to join) her football team starting this weekend.
Will it be a big party? Yes, he told me he … (to invite) everyone in his class!
Scientists say the global temperature … (to rise) at least another two degrees.
The sun … (to rise) at twelve past six in the morning.
I think she … (to try) to find a new place to live, but I haven’t talked to her about it.
Uitwerking:
is going to rain - Going to, aangezien het weerbericht een betrouwbare bron is
departs - Present simple, aangezien vliegtuigen en ander OV met duidelijke schema's werken
will skip - Er is geen duidelijk bewijs, het is een gerucht (supposedly)
are joining - Het is een duidelijk gemaakte afspraak (agreed)
is going to invite - Er is bewijs, je hebt de persoon in kwestie er over gesproken
is going to rise - Er is bewijs, wetenschappers zijn een betrouwbare bron
rises - Present simple, aangezien dit een feit is
will try - Er is geen duidelijk bewijs, je hebt haar zelf immers niet gesproken
Toelichting:
Elke werkwoordstijd heeft zijn eigen toepassingen. Voor de future zijn dat de volgende:
Present Simple: Zaken die volgens een schema of altijd zo gebeuren.
Present Continuous: Zekere afspraken
Will-future: Beloftes of voorspellingen zonder duidelijk bewijs
Going to-future: Zekere zaken waarvoor bewijs is of duidelijke aanwijzingen zijn.
9)
Complete the sentences by filling in the correct auxiliaries. Use the Dutch words in brackets to help you choose the correct one. (Paragraph 1.2)
I have earned some money, and now I … (kan, ben in staat om) to purchase that new laptop.
She admitted she … (graag willen) you to be there too.
Frank … (moet, noodzaak) to leave now, as his wife is going into labour.
I … (mogen, toestemming) to throw a big party while my parents are away.
He is never late, he … (logisch gevolg) be stuck in traffic.
The new teacher … (bevel, dwingen) us all stay until half an hour after class!
I think he … (misschien zo zijn, mogelijkheid) be right after all.
Uitwerking:
am able to
would like
must / has to
am allowed
must
made
may / might
Toelichting:
Bij auxiliaries (hulpwerkwoorden) is het belangrijk om te beseffen dat deze in het Nederlands vaak erg verschillende betekenissen kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan het woord ‘willen.’ Soms betekent dit ‘moeten’ (Ik wil dat je nu je kamer opruimt!) en soms betekent het ‘niet erg vinden’ (Ik wil je best even helpen.).
In het Engels betekent dat soms dat je een ander hulpwerkwoord moet gebruiken, terwijl je in het Nederlands twee keer hetzelfde woord zou gebruiken (I want you to clean your room! versus I don’t mind helping you).
Dit is vooral een kwestie van leren: Bekijk heel goed je grammaticaoverzicht (reference book p. 77 - 79) om te leren welke Engelse auxiliaries horen bij welke Nederlandse toepassing.
Let op: Soms zijn er meerdere opties mogelijk!
10)
Complete the sentences with the correct form of the adjective, adverb or comparison. If the word in brackets is in Dutch: translate it. If the word is in English: Put it in the right form.
He found a … (nieuwe) chair online he wants to buy.
My parents … (snel) bought a new fridge after the old one broke down.
I think he is … (volledig) wasting his time.
… (gelukkig), it all ended up working out.
His shirt was … (cheap) than mine, but his shoes were way … (expensive) than mine.
They found out that the twin brother who they thought was … (jonger) was actually … (de oudste) all this time!
I don’t think she is … (even goed als) James is at math.
Turns out, he bought an … (ongelooflijk) … (traag) car.
I think he looks pretty … (goed), but his brother looks even … .
My mom doesn’t like driving. She even drives … (slow) than my grandmother!
Uitwerking:
new - Zegt iets over een zelfstandig naamwoord (chair)
quickly - Zegt iets over een werkwoord (bought)
completely/totally - Zegt iets over een werkwoord (wasting)
Fortunately - Zegt iets over de hele zin
cheaper, more expensive - Vergelijkingen (zie ook ‘than’). Eerst een kort woord, dan een lang woord.
younger, the oldest/eldest - Vergelijkingen (zie ook ‘than’). Eerst een kort woord, dan een lang woord.
as good as - Let op de juiste vertaling van ‘even … als’
incredibly slow - Eerst een adverb (zegt iets over het bijv. nw.) en dan een adjective (zegt iets over het zelfst. nw. car).
good, better - Het zegt iets over ‘looks’, een zintuiglijk werkwoord. Daarom gebruik je de adjective (zie de uitzonderingen in je grammatica boek). Als overtreffende trap wordt dat dan ‘better’ en niet ‘gooder’.
more slowly - Het woord zegt iets over ‘driving’, een werkwoord. Slowly is dus de juiste vorm. Om hier een overtreffende trap van te maken voeg je ‘more’ toe, aangezien ‘slowly’ meer dan 1 lettergreep heeft.
Toelichting:
Bij bijvoeglijke naamwoorden (adjectives) en bijwoorden (adverbs) is eigenlijk maar 1 regel belangrijk. Zegt het woord iets over een zelfstandig naamwoord? Dan is het een adjective (The ugly fox.).
Zegt het iets over een werkwoord, bijvoeglijk naamwoord, ander bijwoord of over een hele zin? Dan gebruik je een bijwoord (The very boring lesson. Finally, it was over.) Dat betekent dus dat je altijd een adverb gebruikt, behalve als het gaat over een zelfstandig naamwoord. De basisregel over hoe adjectives er uit zien en hoe je er adverbs van maakt, is ook niet zo moeilijk: Om van een adjective een adverb te maken voeg je -ly toe (beautiful - beautifully, slow - slowly). Let op: Hier zijn wel uitzonderingen op en deze zul je uit je hoofd moeten leren (bekijk je reference book, p. 65-67).
Met deze bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden kan je ook dingen vergelijken. Bijvoorbeeld: This car is fast, but the other one is even faster. De basisregel is dat korte woorden -er en -est achter de stam krijgen (fast, faster, fastest) en langere woorden (2 of meer lettergrepen) krijgen more en most voor de stam (more important, most important). Let op: Bekijk ook hier je reference book voor de uitzonderingen (p. 68-69).
11)
Complete the sentences with the correct form of the verb. Choose between the Past Simple and the Past Continuous. (Paragraph 1.4)
Last week, I finally … (to choose) which new phone I wanted to purchase.
My girlfriend finally … (to meet) my parents last night. It was fun!
I remember that I … (to walk) the dog when my new couch … (to arrive).
My mom … (to do) the dishes while my dad … (to clean) the driveway.
I … (to try) to study, when my sister suddenly … (to enter) my room!
I … (to feel) devastated when my boyfriend broke up last month.
Billy and Bob … (to train) their guide dog as Mary … (to bring) in her puppy.
Uitwerking:
chose - Past simple, want definitief moment in het verleden (Last week)
met - Past simple, want definitief moment in het verleden (Last night)
was walking, arrived - Past continuous voor de actie die bezig was (het uitlaten van de hond) en Past Simple voor de actie die dat onderbrak (het arriveren van de bank)
was doing, was cleaning - Past continuous voor beiden, want beide acties vonden tegelijk plaats
was trying, entered - Past continuous voor de actie die bezig was (het proberen te studeren) en Past Simple voor de actie die dat onderbrak (het binnenkomen van je zus)
felt - Past simple, want definitief moment in het verleden (Last month)
were training, brought - Past continuous voor de actie die bezig was (het trainen) en Past Simple voor de actie die dat onderbrak (het binnenbrengen van de puppy)
Toelichting:
Elke werkwoordstijd heeft zijn eigen toepassingen. Voor deze twee zijn dat de volgende:
Past Simple: Momenten in het verleden die volledig zijn afgelopen
Past Continuous: Meerdere dingen die in het verleden tegelijk gebeurden. Dit kan een actie zijn die een andere actie onderbreekt (de actie die wordt onderbroken schrijf je dan in de past continuous) of twee acties die tegelijk plaatsvonden (die schrijf je dan beiden in de past continuous).
12)
Complete the conversation by filling in the correct expressions (Paragraph 1.3, 1.5). Sometimes you will also need to add some information yourself.
A: (Druk twijfel uit)... he is going to be on time today.
B: I know, (druk irritatie uit) … he can never be relied on!
A: (Maak een kanttekening)... he is really trying to be on time. (Verwoord je standpunt) … that he slows us down so often.
C: (Krachtig ontkennen) … he will be late today! (Iets voorstellen) …
A: (Voorkeur geven) …
C: (Iets samenvatten of afronden) …
Uitwerking:
Veel van de onderstaande antwoorden zijn voorbeelden, er kunnen dus meerdere antwoorden goed zijn.
I doubt if… / I’m not sure if…
it really annoys me that…
Mind you, I do think that… - The point is… / The real problem is…
There’s no way that… - What about calling him? / Why don’t we wait a little longer?
I prefer to just get started without him. / I would rather send him a text.
To cut a long story short, he’s actually already here! / To conclude, none of this matters. There he is!
Toelichting:
Bedenk bij expressions altijd goed dat er voor elke vraag meerdere antwoorden mogelijk zijn, maar dat er vooral door de context van de opdrachten bepaalde mogelijkheden die het boek geeft ook niet altijd kunnen.
Controleer bij het leren goed wat de verschillen zijn tussen de opties die het boek geeft.